Réz András: Válogatott szorongásaim
Ha
megjelenik valahol társaságban - márpedig ezt gyakran teszi -, az
emberek megbökik egymást: "Tudod, az az izé, az a filmesztéta".
Hol itt, hol ott bukkan fel rádióban, tévében, és magyaráz. Magyarázza
a filmeket és a könyveket, a divatot és a falfirkákat, a reklámokat
és a valóságsókat, a nők illatát és a borok ízét.
Ez a kötet olyan, mint ő, mégis meglepő. Talán azért, mert Réz András
ez alkalommal humoreszkekben elmélkedik a világról. Ráadásul - tőle
szokatlan módon - nagyon személyesen. Így aztán kiderül, hogy miért
nem szeretne nagymellű szőke, tüzes tekintetű macsó vagy politikus
lenni. Hogy rajong a horrorfilmekért, utálja a focit, szereti a
számítógépes játékokat, fura a viszonya az ezoterikához és - bármilyen
hihetetlennek tűnik - olykor szorong.
Réz András írásaiban a világ ugyanolyan katyvaszos, lökött, amilyennek
mindennapjainkban tapasztaljuk. De ha vele együtt nevetni tudunk
rajta, máris elviselhetőbb. Szorongások ellen ajánljuk.
Nagyon humoros. Komolyan.
Microsite
***
Réz András: KÖLDÖK
A Köldök emberek, párok, családok története. A regény 1985-ben kezdődik, és 2035-ben ér véget. Nem nehéz kiszámítani, hogy most éppen ennek a fél évszázadnak a kellős közepén vagyunk. A regény első fele olyasmiről mesél, ami lehetett volna, a második fele pedig arról, ami akár még meg is történhet. Volt jobb, lesz rosszabb - ahogy a regény egyik szereplőjének kedvenc szavajárása mondja. És találgatjuk, mi lesz velünk, a világgal. Réz András is ezt teszi. Az általa elképzelt - megjósolt? - jövő nem túl barátságos: olyan, mint a jelenünk. De legalábbis ebből fejlődik ki. Már az alatt a néhány hét alatt, amióta Réz elkészült a regénnyel, beteljesedett néhány jövőre vonatkozó víziója. De bárhogy forduljon is a világ, a Köldök hősei nem adják fel. Az igazi kérdés számukra, hogy mi tart össze embereket: a szerelem, a szeretet, a megszokás, a szex, az érdek, a magánytól való félelem? Hogy képesek vagyunk-e megérinteni egymást. Mert ha igen, van remény.
Amúgy igazi történetmesélő regény. Nem köldöknézés.
***
Réz András: Hangos szorongásaim
A
Hangos szorongásaim az utóbbi évek egyik sikerkönyve, a
Válogatott
szorongásaim című kötet már-már slágerszámba menő szövegeit
tartalmazza a szerző, Réz András előadásában. A lemezeken a közismert
filmesztéta, kommunikációs szakember és médiaszemélyiség nagyon
személyes hangon elmélkedik a világról, amely előadásában ugyanolyan
katyvaszos és lökött, amilyennek mindennapjainkban tapasztaljuk.
Kiderül, hogy miért nem szeretne nagymellű szőke, tüzes tekintetű
macsó vagy politikus lenni. Hogy rajong a horrorfilmekért, utálja
a focit, szereti a számítógépes játékokat, fura a viszonya az ezoterikához
és bármilyen hihetetlennek tűnik olykor szorong. Réz András
hangos szorongásait Káel Norbert zenei közjátékai kapcsolják össze.
A szövegek heves kacagás kiváltására alkalmasak,
ezért autózás közben hallgatásuk csak kellő körültekintéssel ajánlott,
nehogy a vezetők röhögéstől elveszítsék uralmukat a gépjármű felett.
***
Réz András: Orr
2004
novemberében, az Ulpius-ház és a Réz és Tsa kiadó közös kiadásában
megjelenő Orr című könyve szokatlan történetet mesél el. Hőse, Nagy
Sebestyén negyvenes évei elején járó férfi. Akár még sikeresnek
is mondható: jómódban él, kellemes munkája van, sokat utazik, felesége
egy társasági lap főszerkesztője. Egy napon éppen külföldről tart
hazafelé, amikor kocsija megcsúszik az autópályán. A balesetet apróbb
sérülésekkel megússza, néhány hét múlva azonban furcsa rohamok törnek
rá: a szaglása hihetetlenül érzékennyé válik, megérzi az addig rejtőző
szagokat, olvasni tud az illatokból, nyomasztó titkok tudója lesz.
A vágy, a bűn, a félelem, a hűtlenség illatát éppúgy felismeri,
mint a repülőgéprobbantó terroristáét. Ám a rendkívüli képesség
önmagában kevés lenne hozzá, hogy a látszatok, a szeretetlenség,
az elkopott emberi viszonyok szomorú rutinjában élő férfi életét
megváltoztassa: de ott van a vég, a krimibe illő, kiszaglászott
vég!
Réz András szagregénye napjainkban játszódik, s
a történet akár valóságos is lehetne. Nem az. Ahogy a szereplői
sem azok, bármennyire is ismerősnek tűnjenek az utcáról, a munkahelyről,
a médiából.
Az Orr rámutat arra, hogy a mostani személytelenné, virtuálissá
váló világban milyen nagy szükségünk van a közvetlen emberi, érzéki
megismerésre. Mert miközben divatos téma lett az érzéken túli észlelés,
egyre kisebb szerepet játszik életünkben a megfogható, tapintható,
szagolható, ízlelhető valóság. Pedig lehet, hogy a világ szenzibilis
újrafelfedezése a megoldás. Az Orr hiperszaglású főhőse mindenesetre
ezen az úton jut el életének egy meghatározó pontjára. Sorsa, mindennapjainak
közege pontosan tükrözi a XXI. század elejének magyar társadalmát,
politikai és mentális kultúráját.
Mivel a kötet központi témája a szagokhoz,
illatokhoz való viszonyunk, a könyv a szó szoros értelmében illatos
lesz. A kötet elegáns kivitelben, Wahorn András 40 illusztrációjával
jelenik meg.
***
MOZIBUBUS
Útikalauz komoly és komolytalan filmekhez
Bármily meglepően hangzik, Réz Andrásnak a Mozibubus az első olyan kötete, amely a filmről szól. Holott Réz már évtizedek óta magyarázza a filmet, nemcsak a médiában, az egyetemi előadótermekben, hanem az utcán is, ahol lépten-nyomon leszólítják. Mozibubus című kötetében Réz András a maga ismert stílusában, tehát egyszerre elmélyülten és szórakoztatóan értekezik a jelen és a múlt vizuálisan meghatározó jelenségeiről, mindarról, ami a nézőt foglalkoztatja. Mert amikor az ember beül a moziba, vagy kényelmesen elhelyezkedik a fotelban a tévé előtt, néha furcsa gondolatai támadnak. Felidéződnek benne korábbi filmek, és azt, amit lát, összekapcsolja az aktuális hírekkel. Néha felháborodik valamin, máskor meg önfeledten adja át magát egy mozgóképnek – amelyet ráadásul már tucatszor látott. A Mozibubus szerzője, Réz András sincs ezzel másként. Lehet, hogy olykor olyasmit is észrevesz, amire mások nem figyeltek fel, meg mivel már nagyon sok filmet látott, könnyebben szúrja ki az áthallásokat is. Ja, és ott van benne az ellenállhatatlan vágy, hogy magyarázzon, megmutassa, hogyan érvényesülnek a filmdivatok, miképpen válik egy film kultuszfilmmé, miért rajongunk bizonyos fajta hősökért. Réz nem csupán a halhatatlan filmekről, a megfellebbezhetetlen filmművészeti alkotásokról ír, hanem azokról is, amelyeket naponta látunk. Elmondja, szerinte mitől zseniális Tarantino, miért ostobák a tinifilmek, hogy milyen a jó filmzene, és miért lógunk a tévésorozatokon. Könyvében Réz sokat foglalkozik a televízióval, azokkal a műsorokkal, amelyek képesek a képernyő elé ragasztani bennünket. És bár ott munkál benne a filmesztéta, aki szakszerű magyarázatokat kíván adni a filmvilág legfrissebb történéseire, a kötet nyelvezete, hangulata a szerző korábbi, nagyon sikeres kötetét, a Válogatott szorongásaim-at idézi. Szóval akár még szórakozni is lehet rajta.
***